Tradycyjny sklep spożywczy może być dobrym sposobem na biznes, szczególnie w małych miejscowościach, gdzie jest zapotrzebowanie na produkty, a nie ma dużej konkurencji. Jak otworzyć własny sklep spożywczy?
Papierki i wszystkie formalności
Otworzenie działalności zaczyna się od klasycznej rejestracji firmy. Należy złożyć stosowny wniosek o wpis do CEIDG. Następnie trzeba uzyskać zgodę od Sanepidu, a w przypadku większych obiektów od Państwowej Straży Pożarnej. Projekt lokalu powinien być przemyślany pod względem umeblowania oraz zgodności z przepisami BHP. Kiedy już założysz działalność, czeka cię opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, przygotowywanie deklaracji. Jeśli nie chcesz się sam w to bawić, warte rozważenia jest skorzystanie z pomocy biura rachunkowego.
Pozwolenie na sprzedaż alkoholu
Jeśli zamierzasz sprzedawać alkohol, potrzebujesz zezwolenie na sprzedaż, czyli koncesję na alkohol. Ubiegać się o nią możesz w gminie, w której zamierzasz prowadzić swój sklep spożywczy. Liczba zezwoleń jest ograniczona, dlatego wniosek można złożyć przed założeniem sklepu.
Zobacz jakie warto kupić i jakie są: kasa fiskalna w gastronomii
Kasa
Każdy sklep potrzebuje kas fiskalnych i urządzeń rejestrujących. Sporo ludzi płaci kartą, więc przyda ci się również terminal płatniczy. Każda kasa musi być rejestrowana, mieć osobny numer ewidencyjny.
Sklep sprzedaje towary
Musisz mieć co sprzedawać. W tym celu konieczne będzie nawiązanie współpracy z dostawcami. Ponadto wiele artykułów spożywczych należy przechowywać w lodówce, więc potrzebujesz także urządzeń chłodniczych oraz sporej przestrzeni magazynowej. W przypadku artykułów spożywczych musisz pilnować terminów ważności.
A może franczyza?
Dobrym rozwiązaniem jest otworzenie sklepu na zasadzie franczyzy. Korzystanie z takiej opcji daje możliwość szybszego uporania się z formalnościami oraz negocjowanie korzystniejszych warunków z dostawcami. Ponadto, otrzymujesz pewne wparcie szkoleniowe i marketingowe na starcie. W przypadku tradycyjnych sklepów, sam musisz opracować strategię rozwoju biznesu.